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Confucious Institute

最近、当ブログと交流のある団体で、中国の孔子のことを勉強するという催し物が相次いであった。いずれも、中国の孔子の末裔と称する者が、講演会などを開いていることで、特に、九州や沖縄の関係者を対象にして、行っている。当ブログも真偽の沙汰は、ハッキリしないのであるが、現在中国で起こっていることと連動している気配がある。 念の為に中国における孔子の礼賛運動が国策に基づく一連の動きであることを指摘しておいて、当ブログの読者の注意を喚起しておきたい。

http://www.epochtimes.jp/jp/2009/10/html/d72906.html

孔子の映画を中国共産党が作った。アメリカ映画のアバターの人気が高いので、それを見せないために、公開したとの見たとの見方も伝えられている。http://sankei.jp.msn.com/world/china/100127/chn1001271714006-n1.htm

孔子学院については、http://en.wikipedia.org/wiki/Confucius_Institute

の記事において述べられているように、中国共産党の宣伝機関であることはハッキリしており、学問の自由を侵害するのではないか、あるいは中国政府のお先棒を担ぐことになるのではないかと危惧する批判もある。

いずれにしても、中国の後進性の象徴として孔子は取り扱われたが、今になって、孔子を中国の代表哲学として売り出しにかかったことはいかにも皮肉な話である。

The Confucius Institute has received some criticism from several political and academic circles. When the University of Sydney was negotiating with the institute, some critics feared that it would exert influence over academics on behalf of the Chinese government and preferred that it be separated from the Chinese studies department. For instance, "Jocelyn Chey, a visiting professor at Sydney and former diplomat, regards the Confucius institutes as a propaganda vehicle for the Chinese communist party, and not a counterpart to the Goethe Institute or Alliance Française." [8] Some, but not all, universities have concerns about political motivations and academic freedoms. The University of Pennsylvania never applied to host an institute, and G. Cameron Hurst III, the former director of Penn's Center for East Asian Studies, said, "There was a general feeling that it was not an appropriate thing for us to do. We feel absolutely confident in the instructors that we train here, and we didn't want them meddling in our curriculum." [9]

The Institute has also attracted concern from some foreign governments. Members of the Swedish Riksdag expressed concerns that the Institute provides a platform for the Chinese government.[10] Subsequent to establishing a Confucius Institute at the British Columbia Institute of Technology, The Monitor (Montreal) revealed, "A newly declassified intelligence report by the Canadian Security Intelligence Service says Beijing is out to win the world's hearts and minds, not just its economic markets, as a means of cementing power." [11] India rejected the Chinese offer to establish institutes in Indian schools: "China's proposal is to expand its 'Confucius Institute' of language teaching into India. But the Indian government suspects that this is a Chinese design to spread its soft power – widening influence by using culture as a propagational tool."[12]. "[13].

Journalists have also faulted the calculated use of Confucius and the Confucius Institute. The Asia Times Online reported, "In short, in the early 21st century, Confucianism is an assistant to the Chinese god of wealth (and a representative of Chinese diplomacy) but not a tutor for Chinese souls."[14] The Economist noted the irony of the Chinese Communist Party using Confucius to name the institute. "Mao vilified Confucius as a symbol of the backward conservatism of pre-communist China. Now the philosopher, who lived in the 6th century BC, has been recast as a promoter of peace and harmony: just the way President Hu Jintao wants to be seen. Li Changchun, a party boss, described the Confucius Institutes as “an important part of China’s overseas propaganda set-up”. [15]

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